Känner du att din blogg står och stampar på samma ställe månad efter månad? Att dina bloggkollegors sociala kanaler verkar svämma över med lukrativa samarbeten medan det inte händer så mycket för dig? Kanske gör du felet att se din blogg som ”bara en blogg” istället för att driva den som ett företag.

Oavsett vilken bransch du riktar in dig på som företagare gäller det att kunna ha möjligheter att göra smarta investeringar. Det är något som kräver kapital, även för dig som arbetar med bloggar och sociala medier. För dig som funderar på att ta ett företagslån för att ge din verksamhet en välbehövlig skjuts är det värt att besöka https://www.fakturino.se/foretagslan/basta-foretagslanet/ för rådgivning och hjälp inför lånet.

Planera och tänk smart

Att ta ett blanco-lån utan någon närmare tanke på hur du vill använda pengarna är nämligen en sämre idé. Här gäller att sätta dig in i olika typer av företagslån, vilka villkor som gäller och kanske framför allt hur du själv nyttjar lånet på bästa sätt. Pengarna du lånar behöver som allra minst leda till mer avkastning i ditt företag än vad de kostar att låna i ränta.

Särskilt du som driver ditt bloggföretag i enskild firma bör vara extra noggrann med dina företagslån. Precis som Bolagsverket skriver är du som enskild näringsidkare personligt ansvarig för att avtal hålls och att skulder betalas.

Tid att satsa

Med det sagt, finns det all anledning att satsa på sin blogg. Precis som i alla branscher innebar coronaåret 2020 ett trendbrott för marknadsföring i sociala medier, men när vi nu står inför ljusare tider uppstår ett guldläge att satsa. Det är troligt att marknaden hämtar hem 2020 års tillbakagång med råge under 2022, och att affärsmöjligheterna för dig och dina bloggkollegor kommer bli bättre än någonsin.

Här gäller hårt jobb och “eyes on the prize”. Bianca Ingrossos omsättning på 300 miljoner kan tjäna som morot för vilken storföretagare som helst.